Законски оквир
Увод
План рада Савета за стручно образовање и образовање одраслих (у даљем тексту Савет) за 2023. годину је усаглашен са:
- Законом о основама система образовања и васпитања („Службени гласник РС“, бр. 88/2017, 27/2018 – др. закони, 10/2019, 6 /2020, 129/2021.);
- Законом о средњем образовању и васпитању (Службени гласник РС“, бр. 55/2013, 101/2017, 27/2018 – други закон, 6/2020, 52/2021 и 129/2021);
- Законом о дуалном образовању (,,Сл. гласник РС“ бр. 101/17 , 6/20);
- Законом о образовању одраслих („Службени гласник РС“, бр. 55/2013, 88/2017 – др. закон, 27/2018 – др. закон, 6/2020 – др. закон);
- Законом о НОКС у („Службеном гласнику РС“, бр. 27/2018 и 6/2020);
- Стратегијoм развоја образовања у Србији до 2027 године;
- Стратегијом образовања одраслих у РС.
Пројектоване активности рада Савета усклађене су и са приоритетима Министарства просвете и других носилаца развоја стручног образовања и образовања одраслих.
План рада Савета обухвата следеће делове:
- визију, мисију, принципе и циљеве Савета;
- табеларни приказ који обухвата кључне активности, циљеве који се желе постићи, носиоце активности, улогу Савета, рокове и друге напомене.
ВИЗИЈА, МИСИЈА, ПРИНЦИПИ И ЦИЉЕВИ РАДА САВЕТА
ВИЗИЈА
Визија Савета је да допринесе квалитетном развоју људских ресурса потребних за успостављање економије и друштва заснованог на знању.
МИСИЈА
Мисија Савета је да обезбеди укљученост заинтересованих страна у креирање развоја система стручног образовања и образовања одраслих у складу са потребама и очекивањима тржишта рада кроз:
- унапређење механизама за даље усклађивање света рада и света образовања;
- учешће у изградњи инфраструктуре за стручно образовање и образовање одраслих које обухвата: идентификацију и креирање квалификација, систем стицањa и признавањa квалификација и управљања системом стручног образовања и образовања одраслих.
ПРИНЦИПИ
Савет у свом раду поштује следеће принципе:
- отвореност и флексибилност за нове идеје и нове потребе заинтересованих страна;
- партнерство чланова Савета и других заинтересованих страна на свим нивоима (националном, регионалном, локалном, међународном);
- децентрализација кроз укљученост заинтересованих страна на локалном и регионалном нивоу у креирању и управљању системом стручног образовања и образовања одраслих;
- равноправност и доступност свих учесника у процесу образовања, од реализатора и учесника у процесу образовања и обуке, до креатора политике образовања;
- транспарентност рада Савета кроз доступност јавности општих акта, извештаја које сачињава, као и других информација у вези начином реализације овог плана.
ЦИЉЕВИ И АКТИВНОСТИ
Циљеви:
- даљи развој и усавршавање средњег стручног образовања и образовања одраслих у Србији;
- унапређење запошљивости радне снаге;
- повећање конкурентности и мобилности радне снаге;
- учешће у усаглашавању са европским принципима и вредностима у стручном образовању и образовању одраслих;
- системско успостављање сарадње средњег стручног образовања и образовања одраслих и укључивање послодаваца у систем средњег стручног образовања;
- признавање претходно стеченог образовања и развој неформалног образовања;
- повећање обухвата одраслих у образовању и обучавању.
Активности:
- праћење и анализа стања средњег стручног образовања и образовања одраслих;
- праћење усаглашености система средњег стручног образовања и образовања одраслих са потребама тржишта рада;
- предлагање мера за унапређење система средњег стручног образовања и образовања одраслих;
- давање мишљења о стандардима квалификација за ниво средњег стручног образовања и васпитања, стручно усавршавање и друге облике стручног образовања;
- давање мишљења о плановима и програмима наставе и учења за образовне профиле у стручном образовању, као и програме образовања за рад, стручно оспособљавање и обуке;
- давање мишљења о програмима специјалистичког, мајсторског и завршног испита образовања за рад, испита стручног оспособљавања, испита за обуку и признавање претходно стечених знања и вештина;
- давање мишљења о програмима стручне матуре и завршног испита средњег стручног образовања;
- давање мишљења о листи образовних профила;
- разматрање мера за превенцију раног напуштања образовања;
- праћење и усмеравање активности које утичу на привредни развој (које повезују образовање са запошљавањем);
- разматрање, заузимање ставова и давање мишљења Министарству у поступку припремања нацрта закона, предлога прописа о мрежи стручних школа и школа за образовање одраслих и других аката којима се уређују питања од значаја за стручно образовање;
- учешће у доношењу једниственог Националног оквира квалификација у Србији (НОКС) који је усаглашен са Европским оквиром квалификација;
- праћење ефеката увођења система занатског стручног образовања у Србији укључивањем послодаваца;
- модернизација постојећих образовних профила по подручјима рада у складу са захтевима и очекивањима тржишта рада у сарадњи са секторским већима;
- иницирање пројекта оптимизације мреже средњих школа у складу са:
– новим стратешким правцима развоја у Републици Србији;
– стањем и потребама за образовним профилима локалне, регионалне и националне привреде;
– кретањима регистроване запослености на основу података НЗС-а;
– кретањима регистроване незапослености на основу података НЗС-а;
– потребама националних мањина, културних и социјалних разлика на локалном, регионалном и националном нивоу, као и расположивим ресурсима на локалном, регионалном и националном нивоу; - пружање подршке активном истраживању потреба привреде за знањима и вештинама у функцији управљања људским ресурсима;
- иницирање мера за смањивање осипања деце и ученика из образовног система;
- укључивање Савета у рад на редефинисању закона и подзаконских аката јавно приватног партнерства у образовању.
Међународне активности
Савет ће и у наредном програмском периоду наставити сарадњу са Европском фондацијом за обуку (ETF) и Немачке организације за техничку сарадњу (ГИЗ) на реализацији започетих програма, пројеката и активности и укључиће се у реализацију нових активности. Планиране кључне активности у оквиру ове сарадње обухватају:
- координација (заједно са МП) укупног процеса реализације Торино процеса у Србији;
- праћење имплементације закључака из Риге;
- праћење имплементације препорука Савета ЕУ и Оснабрик декларације;
- активности на реализацији пројекa у области квалификација и секторских већа;
- подршка и заједничка активност у процесу усвајања НОК- а и усаглашавање са ЕОК-ом;
- даљи развој система занатског стручног образовања у Србији;
- учешће у мрежи за Управљање, учење, акцију и дијалог (GLAD).
Укључивање ССООО у активности ЕУ на имплементацији Европског оквира квалификација
- успостављање сарадње са међународним институцијама у области имплементације ЕОК-а;
- учешће у радним групама ЕК у циљу имплементације ЕОК-а;
- координација и корелација активности у процесу повезивања НОК-а и ЕОК-а.
Савет ће у складу са својим одговорностима и задацима сарађивати и са свим другим институцијама и организацијама у Србији и Европи, а у функцији развоја средњег стручног образовања и образовања одраслих.
Активност | Циљ | Партнери | Рок/ Напомена | |
---|---|---|---|---|
1. | Законодавни оквир | Разматрање, заузимање ставова и давање предлога и мишљења Министарству о ефектима примене Закона о основама система образовања и васпитања; Закона о средњем образовању и васпитању; Закона о образовању одраслих и Закона о дуалном образовању и васпитању. | МП | Током 2023. |
2. | Законодавни оквир | Разматрање, заузимање ставова и давање предлога и мишљења Министарству о ефектима примене Закона о дуалном образовању. | МП и ПКС | Током 2023. |
3. | Праћење осипања | Праћење, анализа и препоруке за смањење осипања ученика из образовног система. Предлог мера за наставак образовања особа које су напустиле систем. | МП, Тим за социјалну инклузију |
Током 2023. |
4. | Имплементација Закона о образовању одраслих | ССООО прати примену Годишњег плана образовања одраслих | МП ЗУОВ/ЦСООО |
Стална активност |
5. | Праћење стандарда за примену Правилника о ближим условима у погледу програма, кадра, простора, опреме и наставних средстава за стицање статуса јавно признатог организатора активности образовања одраслих | Савет прати примену Правилника („Службени гласник Републике Србије“, број 130/2021) и предлаже мере за унапређење | МП ЗУОВ/ЦСООО |
Током 2023. |
6. | Подршка развоју дуалног образовања | Учешће у активностима на даљем развоју модела дуалног образовања | МП, ПКС, ЗУОВ, Канцеларија за дуално образовање и НОК |
Континуирано, током 2023. |
7. | Увођење нових образовних профила у систем средњег стручног образовања | Сарадња са секторским већима и Заједницама средњих стручних школа | Секторска већа, ЗУОВ, ССООО, МП | Стална активност |
8. | Праћење ефеката оптимизације мреже средњих стручних школа | Савет разматра, заузима ставове и даје мишљење Министарству у поступку припремања нацрта закона, предлога прописа о мрежи стручних школа и школа за образовање одраслих (ЗОСОВ) | МП | Стална активност |
9. | Имплементација Стратегије образовања | Координација на имплементацији Стратегије образовања у Србији сагласно Акционом плану. | МП, остали |
Стална активност |
10. | Торино процес | Успостављање НОКСа заснованог на образовању профила потребних тржишту рада, уз осигурање квалитета програма и обезбеђивање препознавања и признавања претходно стечених знања и вештина ван формалног образовања; Наглашен развој предузетничких вештина и практичне примене знања у контексту развоја нових интегрисаних наставних програма у стручном образовању; Фокус на дуалном образовању, форми модела као средства /алата/ за усклађивање образовног система са потребама тржишта рада. | ЕТФ, Влада РС, МП и остали релевантни учесници |
Током 2023. |
11. | Развој концепта дуалног образовања и унапређење спровођења практичне наставе у стручном образовању кроз укључивање послодаваца | Модернизација и промоција трогодишњих занатско- техничких профила увођењем елемената дуалног система у складу са условима у Србији. | ГИЗ, Пројекат „Реформа средњег стручног образовања у Србији“ | Током 2023. |
12. | Праћење резултата мера на запошљавању младих по завршетку школовања | Праћење ефеката на запошљавање младих, након завршетка школовања, који су подржани пројектним активностима. | ГИЗ, НСЗ | |
13. | Праћење израде програма стручне матуре и завршног испита | Унапређење квалитета система образовања, ССООО прати ефекте завршног испита модернизованих профила. | ЗУОВ/ЦСООО | До јуна 2023. |
14. | Сарадња са НПС и Националним саветом за високо образовање | Ефикаснија координација институција релевантних у области образовања | Савети | Континуирано, током 2023. |
15. | Учешће представника Савета у раду оперативних група за спровођење 3 и 4 мере секторске буџетске подршке образовању | Ефикасно спровођење 3 и 4 мере секторске буџетске подршке образовању | МП ЗУОВ ССООО ЕУД |
Континуирано, током 2023. |
16. | Праћење процеса припремеа и имплементације Државне матуре и завршног испита | ССООО прати ефекте | МП ЗУОВ ЦСОО |
Током 2023. |
Број: 119-01-20/3/2023-03
Синиша Којић,
Председник Савета